Animacja współpracy środowiskowej wkomponowuje się w powyższe klasyfikacje i mieści szereg związków z animacją kulturalną i wychowawczą. Twórcy szczegółowych koncepcji w zakresie wyróżnionych typów animacji, czy to kulturalnej i wychowawczej, czy współpracy środowiskowej, w różnym stopniu akcentują i rozwijają wybrane funkcje. Analizując je, można prześledzić tendencje, rysujące stan i perspektywy dla tego fenomenu.Uczynił tak holenderski badacz C. van Enckewort, wyróżniając cztery koncepcje, wiodące wśród tych, które zaznaczają się w dziewięciu krajach europejskich, objętych badaniem. Przybliżę je tu w kształcie własnej interpretacji, z komentarzem i uzupełnieniami, ponieważ – w zgodzie z planowaną strukturą tego tekstu – stanowią punkt wyjścia do przedstawienia szczególnej animacji środowiska, jaką jest animacja współpracy środowiskowej, wyrastająca z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości, w których edukacja i wiedza stanowią priorytet społecznych działań.