Ich rola nie koncentruje się bowiem na wysuwaniu się przed szereg i reprezentowaniu grup, mówieniu za nie. Animatorzy zarówno kultury, jak partnerstwa tkwią w środku spraw, którymi żyje środowisko. Działają w nim, nigdy obok niego. Różnice w rozumieniu roli i funkcji animatora kultury oraz animatora partnerstwa edukacyjnego, zaczynają się w momencie skupienia się na obszarach, w których działają. Dla animatora społeczno-kulturalnego obszar działania stanowi przede wszystkim życie kulturalne, dla animatora współpracy środowiskowej jest nim życie, toczące się na styku mikrosystemów rodziny, szkoły i lokalnego ich otoczenia. Im bardziej hermetyczne są ich granice, tym większego formatu wyzwania stają przed animatorem partnerstwa. Jego rolą jest bowiem wytężona praca na rzecz ich rozszczelnienia, umożliwiającego komunikację, porozumienie i współpracę.W ten sposób postrzegany animator jest sprzymierzeńcem, jak nauczyciela, wykazującego się specyficznymi cechami aktywnej obecności w swoim środowisku, określiła Christine Sleeter.