W podsumowującym te rozważania, aczkolwiek nie najprostszym ujęciu, partnerstwo edukacyjne można określić jako – z jednej strony -rodzaj spółki, w której partnerzy, ustaliwszy warunki, współdziałają zgodnie, realizując wspólne cele związane z edukacją.Z drugiej strony jest to interaktywna formuła, rodzaj relacji, wzajemnego wpływu, jaki wywierają na siebie poszczególne jednostki oraz środowiska edukacji.Trzecią perspektywą znaczeniową może być rozumienie partnerstwa jako f o r m y stosunków społecznych. Z sumy przedstawionych wyżej poglądów wynika, że jest to forma bliska wspólnocie.Dwa pierwsze aspekty zostały już scharakteryzowane, zatem przybliżenie trzeciego staje się teraz bieżącym zadaniem. Przedstawię zatem, jakiego rodzaju wspólnotą może być partnerstwo, rozpatrywane jako forma stosunków społecznych.Wspólnotę, w jej znaczeniu powiązanym z partnerstwem, należy rozumieć w kontekście ujęć, jakie znamy z dzieł F. Znanieckiego (środowisko wychowawcze), H. Radlińskiej (więzy społeczne, potencjał sił), o których już wspominałam.