Tytuł tego tekstu, brzmiący trochę jak szyld, zapowiadać ma podjęty w nim cel, jakim jest ogólna prezentacja pojęcia animacji współpracy środowiskowej. W zgodzie z koncepcją całości opracowania, kolejne teksty mają to wprowadzające ujęcie uzupełniać i poszerzać o specyficzne aspekty i odmiany tego pojęcia, o szczegółowe wersje jego rozumienia, widoczne w przykładach praktycznych rozwiązań, itd.Zadanie nie należy do łatwych, bo ów szyld nie jest jednoznaczny.O animacji społecznej, animacji środowiska wiadomo od dawna. Pojęcia te, osiadłszy w języku, szczególnie tym, którym posługują się pedagodzy i politycy społeczni, wysuwają się na pierwszy plan, kiedy do uszu dociera hasło: animacja współpracy środowiskowej. Tymczasem, by bardziej rzetelnie oddać jego znaczenie, należałoby prawdopodobnie dopełnić je o określenia środowisk uwikłanych we współpracę, podlegającą animacji, jasno wyrazić o jakie środowiska i jakiego rodzaju współpracę chodzi. Można też szukać zastępników, synonimicznych terminów, które lepiej oddawałyby istotę pojęcia. Z tym jest jednak kłopot, bo żadne z przychodzących do głowy wyrażeń nie wydaje się dość adekwatne (bo w czym lepsze jest ujęcie: animacja partnerstwa edukacyjnego lub animacja współpracy rodziny, szkoły i gminy, a przesadne rozciąganie terminu nie ma sensu. Zatem do prezentacji pojęcia pozostaje formuła opisowa, którą tu wykorzystuję.