Tak jak w animacji kulturalnej eksponowana jest kultura, tak w animacji współpracy środowiskowej, stawiającej sobie cele w zakresie kształtowania partnerstwa edukacyjnego, w centrum zainteresowania staje edukacja.W animacji współpracy środowiskowej, będącej specyficznym, bo edukacyjnie zorientowanym, splataniem środowisk uczącego się człowieka, wykorzystuje się wszelkie uwarunkowania procesów edukacyjnych, w dążeniu do sukcesu edukacyjnego, utożsamianego z życiowym. Podstawą jest tu bowiem rozumienie edukacji w najszerszym z możliwych znaczeń – jako „ogół wpływów”.Niezbędne staje się w tym miejscu wyjaśnienie pojęcia partnerstwa edukacyjnego. Jak już wspomniałam, jego kształtowanie stanowi główny cel animacji współpracy środowiskowej.Zatem w związku z tym, że można uznać partnerstwo edukacyjne za – z jednej strony – priprytet, z drugiej – cechę charakterystyczną animacji współpracy środowiskowej, przedstawiam je poniżej w dość szerokim ujęciu.Na początek kilka uwag o pojęciu partnerstwa „w ogóle”, bez szczegółowych dokreśleń, precyzujących jego znaczenie.