Pewną ilustracją ukazanych tu podejść do partnerstwa edukacyjnego może być koncepcja współdziałania szkoły z rodziną i lokalnym otoczeniem J. L. Epstein. Decyduję się na wspomnienie o niej w tym miejscu, ponieważ w sposób oryginalny i inspirujący wiąże ona teorię z praktyką.Edukacyjne partnerstwo w myśl teorii Joyce L. Epstein jest swoistym przymierzem rodziny, szkoły oraz najbliższego im społecznego otoczenia w celu osiągnięcia przez dziecko maksimum jego możliwości rozwojowych, przy jednoczesnym docenianiu wartości, jaką z punktu widzenia szeroko rozumianego postępu społecznego daje współpraca. Wzajemne przenikanie się wpływów rodziny, szkoły i lokalnej społeczności staje się gruntem partnerskiego współdziałania, z którego wyrastają korzyści przede wszystkim dla dziecka, ale i dla wszystkich zaangażowanych we współpracę stron. W kształtowaniu partnerstwa edukacyjnego chodzi więc o stwarzanie przestrzeni, w której owe wpływy łatwo będą się zazębiać, dając podstawy współdziałaniu, które okazywać się będzie jednakowo ważne dla wszystkich.