Wspomniany wcześniej D. Carnegie (4) zaleca, żeby zastanowić się: „co najgorsze może mnie spotkać, jeżeli nie rozwiążę danego problemu?” Zadanie takiego pytania i próba uczciwej odpowiedzi na nie mogą doprowadzić do wniosku, że to, co najgorszego może nas spotkać, nie jest takie straszne, jak wydawało się w pierwszej chwili. Ktoś boi się, że nie zda egzaminu. Może więc zadać sobie pytanie, co właściwie się stanie, jeżeli go nie zda. Odpowiedź brzmi: może zdawać jeszcze dwa razy. Po zaakceptowaniu tego najgorszego skutku może spokojnie podjąć odpowiednie kroki, żeby go uniknąć — na przykład zacząć przygotowywać się do egzaminu. Jaka jest funkcja danego obiektu? (litera C od cel); do czego dany obiekt służy; w jaki związek (funkcjonalny) jest włączony. Zadanie takiego pytania o funkcję może mieć zarówno aspekty poznawcze, jak i praktyczne. Znakomity psycholog austriacki A. Adler zadał sobie kiedyś pytanie, jaką funkcję spełnia zachowanie gospodyni domu, która przesadnie dba o czystość i zmusza gości do chodzenia na suknach, żeby broń Boże nie pobrudzili podłogi.