Nie trzeba przekonywać, że tego rodzaju sposób sprawdzania wiadomości ucznia nie tylko nie wytwarza u niego nawyku systematycznego studiowania, ale prowadzi do uformowania takiego nawyku powtarzania, który w efekcie prowadzi 'do trrwałego zapamiętania przyswajanych wiadomości.Jednakże, bez względu na genezę naszych złych nawyków, przyjrzyjmy się owym bardziej specyficznym skargom po to, aby spróbować odpowiedzieć na pytanie, co należałoby zmienić w zachowaniu, żeby polepszyć sytuację studiujących. Wielu z nich narzeka, że „nie ma czasu na studiowanie czy naukę”. Jedna z bardzo częstych skarg studiujących to stwierdzenie, że trudno jest się im skoncentrować, skupić uwagę na tym, co jest w danym momencie przedmiotem studiowania. Często również narzekamy, że trudno jest nam zapamiętać to, czego się uczymy, że szybko zapominamy to, co przeczytaliśmy. Bywa i tak, chociaż rzadziej, że studiujący skarżą się na nieumiejętność wyciągania twórczych wniosków z tego, co studiowali i następnie zapamiętali.