Ogólnie można podać, za D. C. Rimmem i J. C. Mastersem (34), pewną zasadę, którą z angielska nazwano SQ3R. Co kryje się za poszczególnymi symbolami? S to pierwsza litera angielskiego słowa survey — szybki przegląd, przyjrzenie się temu, co mamy przeczytać. Taki przegląd danego materiału pozwala nam w stosunku do niego postawić pytania — que- stions — stąd litera Q. Następną fazą jest czytanie — ieading — jest to pierwsze z trzech R. Następne R to odpowiadanie po kolei — lecite — na pytania postawione wobec tekstu. Trzecie R to przegląd — ieview — ponowne przejrzenie całego materiału. Podstawą takiego przejrzenia może być sam tekst lub sporządzona na jego podstawie notatka, w jakimś stopniu stanowiąca odpowiedzi na zadane wobec tekstu pytania. Metodę SQ3R można stosować wobec każdego tekstu, z tym że im więcej wiemy na dany temat, tym więcej potrafimy zadać pytań. Warto dodać, że sprawdzano efektywność metody SQ3R na osobach, które skarżyły się, że mają kłopoty z koncentracją uwagi. Okazało się, że posługiwanie się tą metodą ułatwiało koncentrację uwagi, a po dłuższym jej stosowaniu prowadziło do zmiany uwagi dowolnej w mimowolną czy nawykową.