Wynika stąd, że materiał, który nie jest dla nas zrozumiały, powinien stać się zrozumiały po pewnym okresie pracy z tym materiałem. Istnieje wiele sposobów usensowniania materiału, z tym że jednym z lepszych jest wspomniane wcześniej stawianie pytań w stosunku do studiowanego materiału. Oczywiście są i takie przedmioty, w których — przynajmniej na początku ich studiowania — jest nam trudno nadać sens temu, czego się uczymy. Tak jest z nauką języków obcych. Jednak po zdobyciu podstawowego zasobu słów i reguł gramatycznych nowym elementom możemy nadawać sens, wiążąc je z tym, co już wiemy. Możemy również starać się stosunkowo szybko wykorzystywać zdobyte umiejętności w czytaniu książek z interesującej nas dziedziny czy słuchaniu radia w studiowanym języku. Nawet gdy materiał jest sensowny, to podlega jednak procesowi zapominania. Okazuje się na przykład, że po roku od nauczenia się jakiegoś przedmiotu w szkole średniej czy na wyższej uczelni zwykle pamiętamy nie więcej niż 20 – 30% materiału, który wcześniej znaliśmy zupełnie dobrze.