Jak powstała dana rzecz? Jest to pytanie o przyczynę czy przyczyny (stąd litera P w formule Czteroliterowej). Pytanie o przyczyny jest jednym z ważniejszych, jeżeli chodzi o twórcze myślenie, jak zwraca na to uwagę J. Rudniański w uroczej książce Jak się uczyć (35), przeznaczonej głównie dla młodzieży szkolnej.Pytania o przyczyny są, jak wiadomo, główną podstawą myślenia naukowego. Próbując odpowiadać na takie pytania, możemy niekiedy ponownie „odkrywać Amerykę”, z tym że jeżeli czynimy to własnym wysiłkiem, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stwierdzić, I że doszliśmy samodzielnie do własnego twórczego wniosku. Nie- I stety niewielu z nas jest w stanie dokonać wielkich odkryć posu- f wających naprzód wiedzę czy technikę, ale nawet te małe odkrycia bardzo rozwijają naszą osobowość.Należy jeszcze dodać, że w różnych dziedzinach studiów py- f tania o przyczyny jakiegoś zjawiska będą różnić się od siebie, I będą specyficzne dla danej dziedziny. O inne przyczyny intere- ! sującego go zjawiska pyta fizyk, o inne biolog, a jeszcze o inne ktoś, kto rozwiązuje zagadki kryminalne.