W tym kontekście chciałbym przypomnieć Czytelnikowi nasze wcześniejsze rozważania o stawianiu pytań wobec studiowanego tekstu. Można powiedzieć, że stawianie takich pytań, a następnie odpowiadanie na nie, na podstawie tekstu i własnej wiedzy, to nic innego jak właśnie owe głębokie przetwarzanie zawartych w nim informacji. Istnienie pamięci krótko- i długotrwałej, a niektórzy mówią i o pamięci średniotrwałej, ma szereg praktycznych implikacji, o których warto pamiętać, kiedy próbujemy zapamiętać jakieś treści. Tak więc należy uświadomić sobie, że to, iż jakąś informację pamiętamy w momencie, kiedy ją przeczytaliśmy czy kiedy ktoś ją nam przekazał, nie znaczy, że będziemy pamiętać ją za kilka dni. W pierwszym wypadku funkcjonuje nasza pamięć krótkotrwała, w drugim konieczne byłoby wydobycie tej informacji z pamięci długotrwałej, w której — jeśli nie została przetworzona we właściwy sposób — mogła się po prostu jeszcze nie znaleźć. Czasami mamy złudzenie, że jeżeli coś pamiętamy przez chwilę, to będziemy to pamiętać bardzo długo. Jeżeli chcemy, żeby jakaś informacja znalazła się w pamięci długotrwałej, to musimy zastosować odpowiednie jej przetwarzanie, polegające nie tylko na powtarzaniu, ale na wiązaniu z już posiadaną wiedzą czy na wyciąganiu z niej własnych wniosków (pytania).