Okazuje się, że aktywne powtarzanie pozwala zaoszczędzić czas przeznaczony na uczenie się (potrzebujemy mniejszej liczby aktywnych powtórzeń niż biernych, żeby osiągnąć taki sam poziom zapamiętania).Można również sądzić, że aktywne powtarzanie pozwala na lepsze zrozumienie przyswajanego materiału. Poza tym jest ono podobne do sytuacji egzaminu ustnego, co może nam w pewnym stopniu ułatwić jego zdawanie w przyszłości.Z zapamiętywaniem czy w ogóle z uczeniem się związana jest pewna sprawa, o której często zapominamy, a może nawet nie wszyscy o niej wiemy. Mamy przekonanie, że czas potrzebny na zapamiętanie jakiegoś materiału rośnie w postępie arytmetycznym wraz ze wzrostem ilości materiału, który mamy przyswoić. Sądzimy, że jeżeli materiał z jednego wykładu jesteśmy w stanie przyswoić w ciągu 15 minut, to czas potrzebny na przyswojenie materiału z czterech wykładów (przy założeniu, że są one mniej więcej równe) będzie wynosił około 1 godziny.Założenie to jest błędne, wyniki badań pokazują bowiem, że jeśli materiał, który mamy zapamiętać, rośnie w postępie arytmetycznym, to czas potrzebny na jego nauczenie rośnie raczej w postępie geometrycznym. Jeżeli materiał wzrasta dwukrotnie, to czas potrzebny na jego przyswojenie (w takim samym stopniu, jak to ma miejsce w wypadku materiału dwukrotnie mniejszego), wzrasta czterokrotnie.