Okazuje się, że aktywne powtarzanie pozwala zaoszczędzić czas przeznaczony na uczenie się (potrzebujemy mniejszej liczby aktywnych powtórzeń niż biernych, żeby osiągnąć taki sam po­ziom zapamiętania).Można również sądzić, że aktywne powtarzanie pozwala na lepsze zrozumienie przyswajanego materiału. Poza tym jest ono podobne do sytuacji egzaminu ustnego, co może nam w pewnym stopniu ułatwić jego zdawanie w przyszłości.Z zapamiętywaniem czy w ogóle z uczeniem się związana jest pewna sprawa, o której często zapominamy, a może nawet nie wszyscy o niej wiemy. Mamy przekonanie, że czas potrzebny na zapamiętanie jakiegoś materiału rośnie w postępie arytmetycz­nym wraz ze wzrostem ilości materiału, który mamy przyswoić. Sądzimy, że jeżeli materiał z jednego wykładu jesteśmy w stanie przyswoić w ciągu 15 minut, to czas potrzebny na przyswojenie materiału z czterech wykładów (przy założeniu, że są one mniej więcej równe) będzie wynosił około 1 godziny.Założenie to jest błędne, wyniki badań pokazują bowiem, że jeśli materiał, który mamy zapamiętać, rośnie w postępie arytme­tycznym, to czas potrzebny na jego nauczenie rośnie raczej w po­stępie geometrycznym. Jeżeli materiał wzrasta dwukrotnie, to czas potrzebny na jego przyswojenie (w takim samym stopniu, jak to ma miejsce w wypadku materiału dwukrotnie mniejszego), wzrasta czte­rokrotnie.

Antoni Kowalski

By Antoni Kowalski

Witam na moim blogu! Nazywam się Antoni Kowalski na co dzień jestem fotografem i pracuje jednej z dużych krajowych gazet. Świat mediów znam od podszewki, a pisanie bloga to moje dodatkowe zajęcie. Mam nadzieję, że podobają Ci się treści jakie tutaj zamieszczam! Zachęcam do pozostawienia swojej opinii w komentarzach!

Dodaj komentarz