Niektórzy z uczących się czy studiujących twierdzą, że mają wiedzę na określony temat, ale w sytuacjach, które można nazwać krytycznymi, jak klasówki, ustne odpowiedzi, egzaminy, nie potrafią użyć tej wiedzy tak, by egzaminator pozytywnie ją ocenił. Mówiąc językiem uczniowskim czy studenckim nie potrafią oni „sprzedać” swej wiedzy.Zastanówmy się nad pochodzeniem takich narzekań. Niekiedy jest to próba usprawiedliwienia własnej niewiedzy. Ktoś po pro-: stu się nie nauczył, nie przestudiował czegoś, został oceniony negatywnie, a następnie twierdzi, że się uczył, ale nie potrafi tego przekazać. Oczywiście tego rodzaju przyczyna trudności związanych z przekazywaniem wiedzy nie jest specjalnie interesująca.Bywają jednak ludzie, którzy istotnie przygotowują się do egzaminu, ale kiedy już do niego dochodzi, nie potrafią wykazać, że istotnie znają dany przedmiot. Często egzaminowany nie jest w stanie wypowiedzieć jednego słowa. W pewnym stopniu w takich kłopotach mogą pomóc wcześniej omówione zalecenia dotyczące koncentracji uwagi, zapamiętywania czy wyciągania twórczych wniosków.