Równie ważne jak opanowanie wiedzy, z której będziemy zdawać, są nasze zachowania w czasie samego egzaminu. Podobnie jak innych zachowań, możemy nauczyć się zachowań, które są efektywne w czasie zdawania egzaminu.Wielu zdających skarży się na towarzyszące im zdenerwowanie, bardzo utrudniające koncentrację, a tym samym obniżające wartość wyników egzaminu. Z owym zdenerwowaniem w czasie egzaminu jest zapewne tak jak z tremą, na którą skarżą się występujący na scenach aktorzy, czy z napięciem towarzyszącym sportowcom. Zarówno artyści, jak i sportowcy skarżą się na nią, z drugiej strony jednak uważają, że bez tremy byłoby im bardzo trudno grać czy osiągać dobre wyniki.Również w czasie egzaminów pewien stopień zdenerwowania, wywołany niepewnością związaną z oczekiwanym wynikiem, rywalizacją z innymi zdającymi, wystąpieniem publicznym, jeżeli egzamin ma charakter ustny, jest sprawą zupełnie naturalną. Co więcej, na podstawie badań psychologicznych można zaryzykować tezę, że umiarkowany stopień napięcia w czasie egzaminu jest bardzo potrzebny i prowadzi do polepszenia wyników.