- Nie rozumiejąc przyswajanych treści, możemy nie zrozumieć sensu zadawanych nam pytań czy znaczenia zadań. Ucząc się: w sposób mechaniczny, możemy mieć trudności z wyciąganiem z materiału własnych oryginalnych wniosków.Zanim przystąpimy do pracy, warto zrobić swoisty „rachunek sumienia”, czyli odpowiedzieć na pytanie: Co wiem, a czego nie wiem z materiału, z którego będę zdawać? Odpowiedź na to pytanie uświadomi nam, którym częściom materiału należy poświęcić więcej czasu i wysiłku, a którym mniej. Być może będą i takie, które są znane na tyle dobrze, że nie trzeba się nimi w ogóle zajmować.Wiedząc, czego nie wiem, i znając czas, jaki pozostał do momentu egzaminu, należy ułożyć plan przygotowań. Powinniśmy oczywiście pamiętać, że czas potrzebny na opanowanie jakiegoś materiału w przybliżeniu rośnie w postępie geometrycznym, podczas gdy materiał, którego się uczymy, rośnie w postępie arytmetycznym. Stąd na dalsze części materiału powinniśmy poświęcać odpowiednio więcej czasu niż na partie wcześniejsze, nawet jeżeli partie dalsze w kolejności są objętościowo takie same jak partie wcześniejsze.