Biorąc pod uwagę zakres i wagę spraw związanych ze studiowaniem, nie można się dziwić, że poświęcono im wiele opracowań, które zawierają informacje teoretyczne, wyniki badań, a także wskazówki praktyczne, w jaki sposób należy studiować, żeby uzyskiwać optymalne efekty. Zwykle opracowania takie opierają się bądź na danych z zakresu psychologii uczenia się, danych zebranych w toku badań eksperymentalnych, bądź na doświadczeniach ludzi, o których wiadomo, że potrafili efektywnie studiować.Ponieważ, jak już wspomniałem, zakres zagadnień związanych ze studiowaniem jest bardzo duży, w rozdziale tym zasygnalizuję tylko pewne problemy, starając się, w miarę możliwości, odsyłać Czytelnika do polskich publikacji, w których znajdzie więcej informacji na interesujące go tematy.Spróbujmy odpowiedziedzieć sobie na pytanie, czy istotnie nie mamy czasu na studiowanie, na co skarżą się zarówno uczniowie, studenci, jak i ludzie pracujący. Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, należałoby przez jakiś czas prowadzić samoobserwację, czym zajmujemy się w poszczególnych odcinkach czasu.