Wreszcie słyszy się i takie skargi, że ktoś przestudiował jakiś materiał, pamięta go; ma swoje własne przemyślenia, ale nie potrafi go ..sprzedać” w czasie seminarium czy na egzaminie, a więc w sytuacjach, w których w jakimś stopniu trzeba wystąpić publicznie.Są to tylko niektóre problemy, z którymi borykają się studiujący. Wszystkie można przełożyć na język zachowania lub kontroli sytuacji, w których zachowania te występują. A jeżeli tak, to dają się one również modyfikować, a tym samym można próbować zmieniać je stosując program samomodyfikacji.Weźmy jako przykład wspomnianą przed chwilą sprawę „zmasowanego” powtarzania tuż przed terminem odpowiedzi. Wiadomo z badań psychologicznych, że tego rodzaju powtarzanie prowadzi do bardzo szybkiego zapominania powtarzanego materiału. Jeżeli więc chcemy pamiętać studiowany materiał przez czas dłuższy, to modyfikacja zachowania powinna polegać na rozłożeniu powtórzeń w czasie, z tym że — jak będzie o tym mowa nieco później — są pewne momenty kluczowe, jeżeli chodzi o powtarzanie studiowanego materiału.