Niektóre z przedstawionych wyżej pytań możemy zadawać, podobnie jak poprzednie, wtedy, gdy już coś wiemy na dany temat. Dodajmy, że nie wszystkie z tych ośmiu pytań można zadawać do każdego tekstu. Są bowiem sprawy omawiane w literaturze, w stosunku do których nie ma sensu pytanie: „jak to działa?” Można sobie również wyobrazić wymyślony przez siebie zbiór pytań, który najlepiej będzie służył jako pomoc w koncentracji uwagi na czytanym tekście.Rozważania o koncentracji uwagi kończymy wyraźną sugestią, jeżeli ktoś ma kłopoty z koncentracją uwagi na jakimś przedmiocie, powinien być aktywny i stawiać pytania dotyczące tego obiektu. Próby odpowiedzi na te pytania ułatwią nie tylko koncentrację uwagi, ale i zapamiętanie treści. Ten sposób postępowania polegający na zadawaniu pytań może być jednym z zadań w ramach modyfikacji własnego zachowania. Jeżeli pominąć ludzi o genialnej pamięci, od czasu do czasu pojawiających się w różnych krajach, którzy potrafią pamiętać przez wiele miesięcy czy lat serie słów czy liczb, to nieomal każdy ze studiujących narzeka na własną pamięć, stwierdzając, że nie jest w stanie zapamiętać pewnych informacji lub jeśli nawet je pamięta, to nie jest w stanie odtworzyć ich w ważnych sytuacjach, takich jak egzamin.