Niektórzy badacze zwracają uwagę na to, że bardzo ważne jest uświadomienie sobie, jak długo zamierzamy pamiętać studiowany..materiał- Przyznajemy się, że często uczymy się czegoś, żeby po prostu zdać egzamin, coś zaliczyć, nie zależy nam. na dłuższym pamiętaniu tych informacji. Jest to zresztą usprawiedliwione, trudno bowiem oczekiwać, żebyśmy byli w stanie pamiętać to wszystko, z czym mamy do czynienia w szkole czy na studiach. Są jednak i takie elementy wiedzy, które chcielibyśmy pamiętać dłużej, może nawet na całe życie; przykładem jest znajomość obcego języka. Właśnie taka intencja między innymi determinuje to, jak długo będziemy pamiętać daną informację. To, co mamy zapamiętać krótko, tylko do egzaminu, bywa najczęściej szybko zapomniane, to, co mamy pamiętać długo, zwykle utrwala się w naszej pamięci na dłużej.Co więcej, gdy chcemy pamiętać coś na krótko, możemy z powodzeniem stosować metodę zmasowanych powtórzeń, natomiast jeżeli zależy nam na dłuższym zapamiętaniu, powinniśmy raczej stosować metodę powtórzeń rozłożonych w czasie.